Mikro i mali poduzetnici imaju niz uloga a jedna od presudnih je kakav ste role model zaposlenicima.
Nužno je biti svjestan i upravljati sa sobom da bi to imalo dugoročne efekte na zaposlenike od kojih kao poslodavac imate očekivanja.
Zaposlenici također imaju očekivanja od vas poslodavaca.
Neka očekivanja su izrečena i dokumentirana kao interne procedure a neka su neizgovorena ali se možda „podrazumijevaju“.
Upravo to područje podrazumijevanja je potrebno izvući kao područje na „svjetlo dana“ .
Jer, podrazumijevanje je najbolja osnova za nerazumijevanje.
A to područje je „danger zone“ ili oportunity zone“, kako se već odredimo prema istome.
Krenite svojim primjerom.
Poslodavci, vi možete puno toga učiniti.
Krenimo od komunikacije.
7 dnevno-komunikacijskih „alata“ kao role modela u tvrtki
Naravno da je bitno u cijeloj toj priči u dnevnoj praksi kako komunicirate u tvrtki. Radite to tako da:
- Jasno komunicirate informacije i očekivanja od zaposlenika i to zauzvrat pružajte njima
- Dajte i tražite feedback
- Uključujte zaposlenike u odlučivanje
- Potičite ih na razmišljanje svojom glavom
- Preispitujte – skupa sa zaposlenicima – što je u firmi zrelo za promjene
- Budite dosljedni u primjeni tehnika koje zadržavaju zaposlenike
- Kreirajte prilike za „dobre vibre“ na dnevnoj bazi
Produkt dosljedne primjene 7 aktivnosti rezultirat će da zaposlenici rada sa vama a ne protiv vas ili za vas.
To je bitna razlika.
Ljudski motivi tj. ono što ih pokreće su slični samo se prioriteti i načini zadovoljavanja potreba mogu razlikovati i to ne samo kod raznih ljudi nego i kod istog čovjeka u raznim ulogama ili različitim razvojnim fazama tvrtke ili različitim razvojnim fazama čovjeka- zaposlenika.
Zaposlenike možemo motivirati kroz niz vrsta nematerijalnih i materijalnih benefita te tako utjecati na njihovu motivaciju i angažman koji vodi realizaciji ciljeva tvrtke.
No ako paket benefita nije određen u skladu sa vrijednostima i prioritetima zaposlenika te realnim i iskomuniciranim mogućnostima tvrtke, to je područje gdje počinju prvo izazovi koji postaju problemi ako se ne rješavaju.
Zato je ključna uloga poslodavca, vlasnika, menadžera u cijelom tom procesu jer su oni ti koji bi trebali povesti ljude.
Ljudi rade sa vama kao poslodavcem na duže staze ako znaju da to ima svrhu, da su tretirani kao ljudi, pravedno nagrađeni i da se dobro osjećaju jer ih se cijeni i prihvaća.
Jer vide da i vi svojim ponašanjem pokazujete da je moguće ono što od njih tražite u njihovim ponašanjima i odnosu prema radu.
I to će pomoći u većini slučajeva, ali ne u svima, jer nisu svi zaposlenici dobrohotni i fer kao ljudi.
Nisu.
Kako se dogodilo da takvi rade u tvrtki?
Život se dogodio…možda niste znali bolje nego što jeste provesti valjanu selekciju…
Također, jedan dio zaposlenika otići će ipak u druge firme /poduzetništvo, bez obzira što činili da ih zadržimo.
To su oni koji „prerastaju okvire“ svoje uloge u firmi.
Ukoliko ste učinili baš sve što je u ljudskoj moći i realnim mogućnostima tvrtke podržite te zaposlenike koji najavljuju svoj odlazak, jer oni mogu biti najbolji promotori vaše tvrtke, ako zadržite ljudski odnos na rastanku.
Kako kreirate jasnoću u tvrtki
Ako jasnoću i funkcioniranje u ulogama očekujete od zaposlenika, budite spremni započeti od samih sebe.
Kada komunicirate sa zaposlenicima neka bude jasno
- Što, kako i kada očekujete od zaposlenika
- Koje su vaše granice i uloga kao poslodavca
- Koje su granice vezane za radne uloge svakog zaposlenika
- Koje su granice klijenata i dr.
Što možete dnevno primjenjivati?
- Definirajte smisleno aktivnosti (ciljevi, resursi, ishodi…)
- Iskomunicirajte ih jasno
- Provjerite razumijevanje (dvosmjerna komunikacija….)
- Primjenite, revidirajte, primjenite i opet…
Kroz jasnu komunikaciju sa ljudima postići ćete rezultate čak i takve da neki odu iz tvrtke ako nerealno procjenjuju svoje doprinose ili ne vole jasnoću ili smatraju da se svijet vrti oko njih.
Ne vrti.
Ali ne vrti se ni samo oko vas kao poslodavca.
Kako upotrebom zdravog humora potičete rast tvrtke
Ne zaboravite na jedan bitan sastojak – potaknite ljude da se nasmiju!
Nađite tu dobru vibru u sebi i izvucite je na svjetlo dana i naviknite ljude oko sebe da je OK primijeniti je.
Zašto je to važno?
Jer, upotreba ili neupotreba zdravog humora u firmi otkriva puno toga skrivenog…
Zato jer je ljudski i važno za psihofizičko zdravlje čovjeka moći se, htjeti se i smjeti se našaliti na svoj i tuđi račun u firmi!
Zato jer je to pokazatelj da:
- Imate povjerenja jedni u druge u timu
- Da ste se upoznali i povezali dovoljno da se istinski našalite (i kada je situacija ozbiljna)
- Da ste komunikaciju u timu podigli na razinu koja je neprocjenjiva
- Da ste dovoljno otvoreni za šalu – onu zdravu, koja ne vrijeđa ljude nego ih nasmijava
- Da odlično znate svoj posao ako ste u stanju našaliti se sa svojom razinom izvedbe
Stoga, smijte se kada god vidite priliku ili gradite priliku za šalu (posebno vi koji vodite ljude i procese) jer tako:
- održavate osjećaj povjerenja, sigurnosti i povezanosti
- pozitivno utječete na vlastiti imunitet i „imunitet“ firme
- smanjujete napetost i fokusiranije rješavate probleme (u poslu i izvan njega)
- širite dobre vibre i prenosite to na komunikaciju sa kupcima/klijentima
Efekte zdravog humora u firmi postići ćete redovitom upotrebom jer samo vježba čini majstora!
Ako postoje zaposlenici koji se vole šaliti i pokrenuti druge kroz humor – nađite načina kako im zahvaliti na način koji njima znači – za takve akcije – jer su oni generatori dobre vibre!
A rad sa ljudima među kojima struji dobra vibra je jako energizirajuće iskustvo za sve uključene!
Takvo iskustvo kreira zdrave obrasce života u firmi što se pozitivno preslikava i na privatni život zaposlenika.
Te dobre vibre koje struje u tvrtki je jako teško nadomjestiti materijalnim bonusom koji ide uz loše međuljudske odnose!
Kao osoba koja 30 godina svjesno prakticira šale u poslovnom okružju mogu vam potvrditi iz prve ruke koliko su presudni oni zaposlenici koji uspiju nasmijati tim kada se svima „plače“!
Oni su najzdravije i najčvršće „ljepilo“ za sve što treba sastaviti u firmi! Čuvajte ih jer su generator rasta zaposlenika i firme!
Gradnja i održavanje povjerenja
Osjećaj povjerenja da bi preživio „hrani“ se ili „gradi“svaki dan i nije rezultat jedne akcije.
Rezultat je dosljednog ulaganja truda, od misli, riječi do djela i opet ispočetka…
Zaposlenici, kada se uvjere da je ulaganje truda ustrajno, razvijaju „povratnu vezu” i startno daju uzvrat povjerenja prema poslodavcu.
Uspostavimo li tu uzajamnu spregu povjerenja ona će pozitivno utjecati na:
- samopoštovanje svakog od uključenih
- izgradnju neformalnog autoriteta (uz formalni koji crpimo iz funkcije u firmi) a koji ljude potiče da daju više i bolje
- zadovoljstvo zaposlenika atmosferom međusobnog poštovanja i povjerenja
- angažman zaposlenika te veću radnu učinkovitost
- financijske rezultate firme…
Zato se je dnevno dobro podsjetiti, zapitati i djelovati u tom smjeru…
- Da li ja valjano pridonosim gradnji povjerenja?
- Držim svoju riječ?
- Borim se za zaposlenike? (na „terenima“ u/izvan firme)
- Interesiram se iskreno o njima kao zaposlenicima i ljudima koji svaki nosi svoj „teret“?
- Dijelim informacije – uključujem ih aktivno u procese firme?
- Potičem da razmišljaju i djeluju samostalno, da slobodno griješe ali i znaju popraviti svoje radne pogreške/propuste?
- Fer i transparentno, prema kriterijima, vrednujem njihov rad i rezultate u firmi?
Uspostava i kontinuirana gradnja odnosa povjerenja u firmi je snažan temelj za:
- međusobno poštovanje i samopoštovanje za sve uključene
- širenje kruga osobnog utjecaja u firmi,
- povećanje zadovoljstva i angažmana te
- ima pozitivan utjecaj na poslovne rezultate firme!
Ako nudite u tvrtki većinu svega navedenog zaposlenicima, tako kao poslodavac potičete energiju i mindset kod zaposlenika tipa :
„Sve ovo što radim ima smisla“,
„Zajedno kao ekipa tvrtke možemo sve!“,
„Volim svoj posao!“
„Mi smo pravi i nepobjediv tim!“
„ Vjerujem svojoj ekipi!
„Brijemo just fine“ 🙂
Naravno da ćete s vremenom razviti sa nekim zaposlenicima dublji odnos, više im vjerovati, više će vam odgovarati po svojim vrijednostima i ponašanju od nekih drugih zaposlenika.
To je prirodno jer smo ljudi – nismo roboti!
Ali kao odgovorna osoba tvrtke, ona/onaj koji vodi druge primjerom, onaj koji vodi ljude, trebate biti svjesni toga koliko je god moguće svjesno izbjeći favoriziranje i povlaštene tretmane nekog od zaposlenika u odnosu na druge! (ne govorimo ovdje o zasluženim nagradama)
Jer to dugoročno oslabljuje unutarnju povezanost – posebno ako su nam bitna timska postignuća u tvrtki.
Posebno ako nam je bitno jačati odnose povjerenja između članova tima.
Posebno ako očekujemo niz kriznih situacija na tržištu i želimo ojačati dodatno našu ekipu da izdrži poslovne „nalete“ vjetrova i zahtjeve tržišta te da svi skupa prežive teže periode u poslovanju ili naprosto periode promjena koje predviđate.
Zato je bitno misliti na okružje u kojem rade zaposlenici te klimu u organizaciji koja se snažno podupire i gradi baš nefinancijskim metodama koje se pravedno, jasno i transparentno primjenjuju u tvrtki.
Za kraj ovog bloga možemo zaključiti da je uz sve druge uloge koje poduzetnik ima u tvrtki role model poslodavca/voditelja onaj koji je presudan za odgovarajuću primjenu u praksi svih HR funkcija, od ulaza do izlaza zaposlenika iz tvrtke.