Menadžment tvrtke treba prvi biti spreman, pravovremeno i kvalitetno za implementaciju onboardinga u tvrtki.
Tek kada menadžment razumije svrhu, kako će se i s kojim resursima provoditi onboarding iliti uhodavanje novih zaposlenika, priča u praksi dobiva realne šanse za uspjeh.
Tada se neće dogoditi situacija PRIJE onboardinga da u tvrtki NIJE osigurano npr.:
- mjesto i nužni osnovni resursi za rad novog zaposlenika
- aplikacije za rad / alati i oprema za rad
- osoba – mentor koji je spreman, hoće i može uhodavati domaće ili po potrebi i strane radnike na npr. engleskom jeziku
Upoznavanje poslodavaca/vlasnika/članova uprave je bitno za sljedeće stavke
1. Što je onboarding
Svrha: pripremiti novog zaposlenika da se što brže i smislenije uklopi u tim i obavlja samostalno i kvalitetno radne zadatke
Poslodavcu tj vlasniku/članovima uprave je bitno, osim svrhe onboardinga razumjeti značaj procesa uhodavanja (onboardinga) posebno u prvim tjednima kako bi znali:
- kakve povratne informacije tražiti od svojih voditelja koji neposredno rade s ljudima (npr. voditelj skladišta u kojem radi 20 stranih radnika – na što mora obratiti pažnju!)
- koliko često da budu u tijeku prvih tjedana/prvih mjeseci rada novih zaposlenika i o čemu najbitnijem
- na koji sadržaj informacija koje će ima davati mentori/voditelji da obrate posebnu pažnju
npr: znaci upozorenja pred konfliktne situacije, nepoštovanje pravila od strane radnika i ponašanja kojima to pokazuju, mogući uzroci takvih ponašanja
2. Sastavnice i dinamika onboardinga
Sadržaj onboardinga vezan je uz
- sadržaj rada (opis posla)
- metode rada (kako se obavlja) – bitno osigurati mentora koji će znati prenijeti bitno zaposleniku i podučiti ga na primjerima
- uvjete rada (ergonomski uvjeti, uvjeti rada na visini ili pod zemljom)
- te uklapanje u interna pravila /etički kodeks tvrtke
Dinamika onboardinga može se razraditi dnevno ili tjedno – ovisno o zahtjevima radnog mjesta
Npr. osoba koja svaki dan ponavlja repetitivno iste zadatke u otprilike isto vrijeme (ok je tjedni plan)
i tako za prva 2 do 3 tjedna obavezno razraditi (zapisati u excel ili word dokumentu ili aplikaciji internoj)
3. Što je bitno od strane poslodavca osigurati PRIJE onboardinga u tvrki?
Potrebno je osigurati:
- smještaj za zaposlenike – strane radnike – koji nije po mogućnosti dalje od 10-ak minuta hoda od mjesta rada (uštedjet će na putnim troškovima)
- iskomunicirati sa najmodavcem o kojim ljudima iz koje zemlje se radi i što se može očekivati od ponašanja (npr. navike u prehrani, prakticiranja vjere,
- zaštitnu opremu za radnike
- osobu koja će moći uhodavati strane radnike u posao na engleskom jeziku ili prevoditelja na engleski jezik cca mjesec dana obavezno (ako nitko u firmi nema znanje engleskog jezika)
Poželjno je:
- informirati se osnovno o kulturi zemlje iz koje radnici dolaze da se pripreme na različitosti u navikama življenja
- pripremiti kratke upute na engleskom jeziku oko bitnih stvari u firmi kao što su:
- alkohol nije dozvoljen na radnom mjestu,
- bitno oko zaštite na radu koja uključuje zaštitnu opremu,
- radno vrijeme od-do (radne subote + prekovremeni sati),
- isplata plaće,
- trajanje pauze,
- godišnji odmor,
- što u slučaju kada se radnik razboli…. jer strani radnici imaju ista prava na bolovanje kao i domaći radnici, kao i niz ostalih prava iz radnog odnosa
Također, prvi dan u tvrtki treba održati sastanak s novim zaposlenicima i dodatno usmeno na navedene teme upoznati ljude kako bi prilagodba na puno novoga počela strukturirano i jasno za nove zaposlenike.
Tvrtka treba osigurati i pripremljenog mentora
Mentora – iskusnijeg zaposlenika koji treba znati kako prenijeti zaposleniku informacije o
- radnim zadacima (iz opisa posla),
- načinu/ima izvršenja posla na zakonit i efikasan način (koji sadržaj posla i procedure i rokovi su najbitniji),
- korištenju alata ili aplikacija (koje aplikacije i zašto i kako se koriste, na primjerima pokazati i nadgledati radnika dok ne usvoji samostalno)
I možda dodatno i osobu za strane radnike koja će uz mentora koji je zadužen za uhodavanje u posao, uhodati ljude da ne lutaju po mjestu/gradu za osnovne životne stvari – pokazati im osobno ili dati jasne online upute za osnovna mjesta poput trgovine, ljekarne, doma zdravlja, poslovnice banke/bankomata
Dakle, nije “mačji kašalj” ta priprema za onoboarding, no kada se na vrijeme i stručno planira, s pravim ljudima – mentorima kao stručnom i ljudskom podrškom novim zaposlenicima, cijeli proces će se moći efikasno i kvalitetno provoditi u praksi!
Tada od 1. dana dolaska novog zaposlenika u tvrtku počinje sustavan pristup zadržavanju zaposlenika!
A danas zadržati kvalitetne i sposobne zaposlenike postaje sve veći izazov na tržištu rada koje obiluje prilikama za one koji znaju, hoće i mogu!
HR konzultantica
mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije