Kako izbjeći pogrešan odabir kandidata za posao?

 

Postoji nešto što baš svaka tvrtka može objektivno učiniti prije i tijekom pribavljanja zaposlenika!

Ako to radite smanjit će se/prevenirati i to značajno:

  • pogreške u procjenama pri odabiru kandidata koji nisu „fit“ ni za radno mjesto ni sustav vrijednosti koji tvrtka živi
  • kasniji problemi sa zaposlenicima koji ne rade dobro posao koji ste očekivali da će raditi ili im ide sporo i teško
  • financijska šteta za tvrtku.

Svaka tvrtka može, internim snagama ili uz pomoć stručnih vanjskih HR konzultanata:

  1. Provesti valjanu sadržajnu pripremu u tvrtki – napraviti analizu radnih mjesta i valjane i realne opise poslova
  2. Na osnovu valjanih informacija napraviti pravi oglas koji će pozvati kandidate
  3. Provesti stručno selekciju s valjanim alatima prilagođeno baš za to radno mjesto/ulogu u tvrtki (testovi sposobnosti, upitnici osobnosti i radnih vrijednosti)

 

Kao što vidite ovo nije blog o subjektivnostima u procjeni kojoj smo svi više ili manje izloženi.

Jer, uvijek je bilo i bit će različitih pogleda na situacije, različitih sustava vrijednosti koje ljudi usvajaju i prema kojima žive, različitih načina funkcioniranja u tvrtki, različite „osobne jednadžbe“ procjenjivača, različito educiranih ljudi koji provode proces….

No u procesu selekcije trebate iskusne i educirane procjenitelje koji će posao napraviti valjano.

I opet je manji broj pogrešaka moguć, no to je zanemariv broj u odnosu na odokativne  procjene, korištenje zapravo ugodnog razgovora a ne intervjua ili zapošljavanje samo po preporuci.

Volite se kockati?

To je vaša privatna stvar.

No odabir krivih ljudi za tvrtku prerasta privatne okvire i utječe na primarno vašu egzistenciju ali i egzistenciju zaposlenika

 

Što sve tvrtke mogu učiniti kako bi izbjegle nepotrebne pogreške pri procjenama kandidata?

 

  1. Napravite valjanu analizu radnih mjesta i definirajte bar 80% ključnih aktivnosti u opisu posla

 

Analiza posla/radnih mjesta je proces prikupljanja podataka o zahtjevima radnog mjesta u kontekstu konkretnog poslovnog procesa

Podaci se prikupljaju:

  • Iz dostupne interne dokumentacije u tvrtki
  • intervjuom sa iskusnim izvršiteljem/ima
  • Intervjuom sa prvonadređenim
  • opažanjem provođenja aktivnosti…

Kombinirajte bar 2 izvora prema vašim mogućnostima!

 

Ako ste tu promašili ili nemate jasno specificirano cijeli postupak zapošljavanja krenut će sadržajno u krivo, badava ćete angažirati agenciju koja korektno radi proceduralno selekciju ali nije njihovo da propituju – je li vama valjan opis posla?

To je odgovornost tvrtke.

Dajte si jasne odgovore prije zapošljavanja barem na ključna pitanja:

  • Naziv radnog mjesta / Glavna svrha posla ?
  • Položaj radnog mjesta u tvrtki ?
  • Aktivnosti koje se obavljaju nas radnom mjestu i koliki je pripadajući postotak vremena za svaku u danu/tjednu/mjesecu?
  • Posebni uvjeti rada? Ima li ih?
  • Alati i metode rada?
  • Mjesto/ lokacije obavljanja posla
  • Način obavljanja: remote, hibridno, klasično?….

 

  1. Educirajte sebe i vaše pomoćnike (voditelje) tj. ljude koji procjenjuju je li netko fit kandidat za vašu tvrtku?

Voditelji bi trebali imati osnovna iskustva i kompetencije o upravljanju i razvoju ljudskih potencijala.

Zašto?

Pa kako bi valjano tijekom intervjua procijenili kandidata za posao – odgovara li zahtjevima radnog mjesta/uloge, vrijednostima tvrtke.

Jer kako će inače procijeniti ako nemaju iskustva u npr. sljedećim situacijama

  • kako se vode ljudi i procesi
  • kako se jasno komunicira s ljudima i „ulazi “ u njihove cipele.
  • Kako evaluirati radne doprinose
  • Kako raditi na poboljšanju i održavanju odnosa sa zaposlenicima
  • Kako potaknuti zaposlenike da se angažiraju….

Na taj način ćete moći tijekom pribavljanja zaposlenika pronaći ljude s FIT

  1. kompetencijama (znanjima, sposobnostima i vještinama)
  2. osobnošću
  3. setom vrijednosti – što je moguće sličnijim  vrijednostima tvrtke.

 

Kada pribavite takve prave zaposlenike za tvrtku, puno je lakše raditi na razlikama i premostiti neke moguće gap-ove u funkcioniranju u tvrtkama.

Zato uložite radije vrijeme i resurse u stručno pribavljanje zaposlenika a ne da ljudi odlaze iz tvrtke jer

  • nemate jasno definirane opise posla i povezana očekivanja od kandidata
  • odokativnim metodama izbora (samo po osobnom dojmu na intervjuu) niste postigli valjan „match“ koji ste očekivali.

 

Izbjegnite loše odluke, živciranja i razočarenja, financijsku štetu za tvrtke te bespotrebno bacanje par tisuća eura na bruto2

I koristite mogućnosti probnog roka.

Pružite u prva 3 mjeseca mentorstvo novima u tvrtki  i ako ne ide – ne ide.

Bolje je rastati se što prije.

A nakon toga mudrije provesti selekciju kandidata za zapošljavanje

 

HR konzultantica

mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

vlasnica AB.PRO obrta za poslovne usluge, Zagreb

Nakon 29 godina intenzivnog rada sa ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a osnovala sam u srpnju 2022. godine AB.PRO obrt za HR usluge. Provela sam preko 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, procjenjivanje radnog učinka.

Kontaktirajte me za 30 minuta besplatne konzultacije

30 minuta besplatnih konzultacija!

HR usluge za mikro i male poduzetnike
HR edukacije
za mikro i male poduzetnike

Kako odabrati i zaposliti pravog suradnika u max 30 dana

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru

Onboarding - efikasno uhodavanje zaposlenika prema mjeri tvrtke i čovjeka

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru

Izrada modela nagrađivanja i paketa benefita koji zadržava zaposlenike!

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru