U vremenima u kojima živimo, biti zdrav, radno sposoban, biti okružen ljudima koji vas podržavaju i kojima možete vjerovati je veliko bogatstvo.
Osvijestimo to i probudimo zahvalnost ako to „imamo“.
Njegujmo te zdrave odnose s ljudima.
Kako to činimo aktivno?
Počinjemo od svjesnog i dnevnog ulaganja u odnose s ljudima.
Mišlju, riječju i djelima ulažemo u odnose s ljudima i proklijalo sjeme zdravih odnosa njegujemo, poslovno i privatno.
Dan po dan, čineći male i smislene korake koji nas vode ka cilju/ciljevima…
Komuniciramo…
Provjeravamo jesmo li se dobro razumjeli?
Važnost običnih životnih pitanja i slušanja
U tvrtki podsjetite i sebe i suradnike da su jako važna obična životna pitanja iskreno postavljena i pažljivo saslušana te kasnije pretočena u realna postupanja.
To čini razliku i daju dodanu vrijednost ljudima, odnosima i poslovanju.
Ako su vam suradnici, ljudi kojima ste okruženi, zaboravili pitati i slušati, potaknite ih da pitaju obična, ljudska pitanja poput:
- Kako je tvoja kći/sin/roditelji?
- Kako se ti nosiš sa time u situaciji…x i y?
- Ima li išta konkretno, što je u mojoj moći, da učinim(o) i olakšamo ovo (x..y. z…) kroz što prolaziš?
- Da li bi ti pomoglo/značilo da kao kolektiv/tim poduzmemo konkretnu akciju X?
- Kako si danas IME čovjeka, al onako stvarno?
I to činite uz iskreni osmijeh i pogled u oči, dodir lagani ruke na ramenu…kako već paše Čovjeku-zaposleniku/ici koga/ju pitate…
Takva i slična pitanja i vezane akcije, kada su iskrene i ljudski nesavršene zadržavaju korektne ljude u ulogama zaposlenika uz vas kao direktore, voditelje, team leadove, klijente…
I “nije u šoldima sve…” – ali stvarno nije!
👉Da, ne morate imati hrpe dodatnog novca za nagrađivanje ljudi!
Jer i nemate često posebno vi koji krećete u poslovanje sa par ljudi, vi mikro-poduzetnici…
Platite zaposlenike korektno i pružite im dovoljno ljudske, praktične i iskrene brige za suradnike…
Podržite ih u njihovim životnim obvezama i određenim teretima koje sigurno nose i to činite konkretno.
Uvijek vam na raspolaganju stoji niz mogućnosti koje nisu materijalne ali govore ljudima da vam je stalo, kao npr. :
- klizno radno vrijeme koje posebno znači roditeljima s malom djecom…
- dovoz materijala doma za gradnju kuće ako se vaša tvrtka već bavi prijevozom..
- radne akcije u vinogradu, na polju, kao ekipa s posla koja pomaže jer je kolega/ica doživio/jela nezgodu par dana prije berbe…
puno je primjera…
A opet, ako ste u mogućnosti, vi mikro i mali poduzetnici koristite bar dio mogućnosti nagrađivanja/motiviranja zaposlenika iz seta neoporezivih isplata zaposlenima, poput
- Prigodnih nagrada (Božićnica i sl. ) do 700,00 € godišnje
- Nagrada za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika(dodatak uz mjesečnu plaću i sl.) do 1.120,00 € godišnje
- Dara djetetu do 15 godina starosti do 140,00 € godišnje
- Plaćanja troškova vrtića djece vaših suradnika (zaposlenika) do iznosa stvarnog izdatka
- Plaćanje troškova ugostiteljskih, turističkih usluga za odmor radnika, do 400,00 € godišnje (CRO kartica za plaćanje hotela, restorana..)
- Premija dobrovoljnog mirovinskog osiguranja do 804,00 € godišnje (MIO III stup)
- Premije za dopunsko i dodatno osiguranje do 500,00 € godišnje
- Potpore za novorođenče do 1.400,00 € godišnje
- Stipendije za redovno školovanje, srednja škola ili fakultet, do 560,00 € mjesečno ….
Koga podupirete?
Na pitanje zašto – treba vam biti 100% jasno zašto nagrađujete i koga i kada.
Posebno poduprite one vaše suradnike koji to svojim rezultatima zaslužuju…
Ali i ne samo rezultatima koji su brojčano/financijski mjerljivi kao dosegnuti ili pak prebačeni targeti.
Već koji i svojim ophođenjem prema suradnicima i klijentima promoviraju vrijednosti vaše tvrtke i ljudske vrijednosti na konkretne načine i u tome ustraju.
To su oni ljudi za koje će vam drugi korektni kolege/ice reći:
„Na njega/nju se možeš osloniti stvarno“
„Ona/on ti sigurno ne zaboravlja ….to i to …budi miran“
„ On/ona će ti prije umrijeti nego posao ostaviti nezavršen …“
„On/ona ti je zlata vrijedan, klijenti mu/joj „jedu iz ruke“ 🙂
„On/ona ti je Ljudina čovječe…“
„On/ona je duša našeg kolektiva“
“Ona/on ti je naše svjetlo…”
„Ako ona/on TO ne pokrene i završi, neće nitko, vjeruj mi!“
Takvi i slični iskazi dobrog dijela zaposlenika koji govore o sposobnosti, integritetu i ljudskosti vaših suradnika i neformalnom autoritetu/respektu koji imaju/zaslužuju u kolektivu, jasan su vam signal da djelujete i nagradite…
Jer ljudi to pamte baš onako duboko i ostaju uz vas…
Kada im pružate ono što ljudski imate i možete i kada skupa rastete, kao ljudi i profesionalci, kao timovi, tvrtka.
A malo je dovoljno da zdravo sjeme (poslovnih) odnosa proklija na pravi način…
Nakon klijanja ide održavanje odnosa kao obostrano ulaganje iz dana u dan a tek onda slijedi i poslagivanje HR procedura.
Te HR procedure, od pribavljanja, zapošljavanja, onboardinga, profesionalnog razvoja, upravljanja radnim učinkom i nagrađivanja će funkcionirati tek kada proklija to zdravo “sjeme ljudskih odnosa”.
Inače neće.
Zato učinite da HR procedure zažive u praksi, odnoseći se prema ljudima ljudski i profesionalno.
Jer profesionalnost i ljudskost uključuju jedno drugo i rastu zajedno!
Sa svima vama/nama!
Sretno nam i berićetno svima, ljudski i zdravo u 2025-oj godini!
HR konzultantica
mr . sc. Andreja Bakula, prof. psihologije