Mikro i mali poduzetnik ste i borite se da proširite svoje poslovanje zadnjih godina. Posao je narastao i broj zaposlenika u odnosu na prije par godina dvostruko!
I kako je došlo do toga da u vašoj maloj tvrtki zaposlenici prestanu vjerovati suradnicima/ voditeljima?
Postepeno.
Netko ili više njih u tvrtki su ustrajno i aktivno ulažući vrijeme radili na urušavanju povjerenja:
- Neodržavanjem dane riječi
- Nečinjenjem dogovorenih aktivnosti
- Neuvažavanjem osobnih boli i tereta ljudi koji rade u tvrtki
- Nepoticanjem na samostalnost u radu i razmišljanje svojom glavom
- Nemanjem jasnih i pravednih kriterija za nagrađivanje
- Nedijeljenjem bitnih informacija zaposlenicima
- Dijeljenjem benefita samo onima bliže vatri
- Podsmjehivanjem i obraćanjem s visoka
- Stvaranjem privilegiranih klanova
- Neuvažavanjem različitosti
- I još nečim gorim?!!
Ako se nastavi tako postići ćete daljnje urušavanje samopoštovanja svakog od uključenih, neformalnog i formalnog autoriteta osoba, zadovoljstva i angažmana zaposlenika, financijskih rezultate firme te same reputacije firme
Signali u tvrtki
Bitno je da osluhnete.
Signale.
Sve ono što vam ljudi
- prešućuju,
- okreću glavu praveći se da ne vide (jer većina ljudi se povlači jer ima svoje preče prioritete i osobne borbe)
- referiraju skraćeno brzo prelazeći na neku drugi temu
- mijenjaju boju lica ali ništa ne govore kada se spominju određeni ljudi i neke aktivnosti itd.
Da.
To u tvrtki što se događa je prvenstveno vaša poslovna priča kao vlasnika
Onda se tek uključuju zaposlenici:
Oni koji rade sa vama
Oni koji rade uz vas
Oni koji rade skriveno protiv vas i tvrtke
Oni koji otvoreno rovare jer već imaju u džepu drugu opciju
Zato je bitno da osluhnete i porazgovarate sa zaposlenicima što se događa i da otkrijete uzroke sadašnjeg stanja!
Nemate vremena?
Tj ako nemate vremena još vam nije prioritet da bi imali vremena?
Pronađite nekoga tko će to učiniti u vaše ime na ozbiljan i profesionalan način.
Tko će saznati u kojem grmu leži zec?
Koji ljudi i koje HR procedure nisu fit za tvrtku?
Koji će pomoći da uspostavite jasne HR procedure i komunikaciju u tvrtki koja gradi povjerenje,
I svakako si postavite neke od pitanja i odgovorite na njih.
Kada vi znate odgovore tražite ih i od vaše lijeve i desne ruke u tvrtki
Preispitajte da li u dnevnoj praksi primjenjujete procedure koje su odgovarajuće živim zaposlenicima i potrebama tvrtke?
Činite sljedeće?
- Plaćate ljude fer rema njihovom konkretnom doprinosu firmi
- Nagrađujete (materijalno i nematerijalno) – prema transparentnim kriterijima
- Jasno interno komunicirate informacije i očekivanja od zaposlenika
- Dajete i tražite feedback redovito a ne jednom godišnje
- Ulažete u smislene edukacije krojene za konkretne zaposlenike da bi kvalitetnije radili i rasli
- Uključujete zaposlenike u odlučivanje i potičete ih na razmišljanje svojom glavom
- Preispitujete što je u tvrtki zrelo za promjene te implementirate dosljedno poboljšanja u suradnji sa zaposlenicima
Produkt dosljedne primjene navedenih aktivnosti rezultirat će sa time da većina ljudi u tvrtki radi SA vama i vidi se kod poslodavca na duže staze znajući da to ima svrhu, da su pravedno nagrađeni i da se dobro osjećaju jer ih se cijeni i prihvaća.
Jedan dio zaposlenika otići će ipak u druge firme /poduzetništvo, bez obzira što činili da ih zadržite.
To su oni koji „prerastaju okvire“ svoje uloge u firmi.
I to je ljudski – podržite ih!
Jer kod motiviranja zaposlenika ne postoje jednokratne akcije koje daju rezultate
Trajno!
Ne postoji to.
Tako ljudi ne funkcioniraju.
Krenite iznutra prema van!
Zato je dobro od temelja još jednom proći sa voditeljima i sam/a sa sobom i ponovo si dati odgovore na pitanja
- Jesam li svjestan/na važnosti motiviranja zaposlenika za zdravi rad i rast njih i firme?
- Jesam li spreman/na motivirati zaposlenike sustavno?
- Znam li to valjano činiti?Informirati, uključivati, delegirati, procjenjivati i ohrabrivati zaposlenika
Jer ako imate stalno dio nemotiviranih zaposlenika koji često otvaraju bolovanja, otvoreno potiču konflikte, spominju otkaze stanite na loptu
Od SEBE i svojih POTENCIJALA za upravljanje ljudskim potencijalima u tvrtki
Provjerite o sebi najbitnije:
✅Što vas pokreće?
✅Kako primjenjujete u praksi upravljanje vlastitim raspoloženjima?
✅Kako to utječe na radni učinak zaposlenika?
✅Kako stvarate odnose sa zaposlenicima, klijentima?
✅Koliko možete ući u cipele drugog čovjeka i kako to utječe na zaposlenike?
✅Kako zapravo vodite ljude, koji stil je vama najbliži kao čovjeku?
✅Jeste li pokretač promjena ili idete samo u njih ako baš gori?
✅Koliko ste daleko ili blizu svojoj životnoj i poslovnoj ravnoteži?…
Tek kada jako dobro poznajete samog sebe, sa prednostima i manama živog čovjeka, možete voditi druge ljude!
Tek tada moći ćete zaposlenicima u tvrtki ponuditi pravu verziju sebe u više uloga kao:
👉 vođe tima
👉 savjetnika
👉 procjenjivača postignuća
👉 pospješivača razvoja
👉 facilitatora rasta tvrtke …
Uz valjan i usmjeren rad na vašim potencijalima, čovjeka koji vodi tvrtku i ljude ostvarit ćete temeljni uvjet za zdrav, motiviran i angažiran rad zaposlenika te razvoj tvrtke!
I ako nakon sveg uloženog truda sa vaše strane opet imate ljude koji rovare u tvrtki.
Do njih je!
Raziđite se i to što prije!
To vam je dugoročno puno isplativija opcija za tvrtku i zdravlje vas i onih drugih OK ljudi i zaposlenika!
I kada zapošljavate nove uložite u profesionalno provedenu selekciju!
Odokativni izbori prema neprovjerenim preporukama nisu rješenje za ozbiljne tvrtke koje rastu!
HR konzultantica
mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije