8 smjerova primjene nematerijalnih tehnika motiviranja zaposlenika

komunikacija sa zaposlenicima je temelj za razvoj povjerenja, motivacije i angažmana

Mikro i mali poduzetnici baš kao i veliki imaju vrlo slične izazove sa zadržavanjem zaposlenika, njihovim  motiviranjem i nagrađivanjem.

Benefiti.

Logično,  jer ljudski motivi su slični – u raznim okružjima i ako nemamo motivirane i angažirane suradnike sa kojima gradimo odnos povjerenja nećemo daleko dogurati sa poslovanjem.

Zaposlenike možemo motivirati kroz nematerijalne i materijalne benefite (izravne i neizravne dobitke) koje planiramo osigurati te tako direktno utjecati na njihovu motivaciju i angažman koji vodi realizaciji ciljeva tvrtke.

U ovom blogu fokusiramo se na nematerijalne tehnike kao DIO paketa motiviranja i nagrađivanja zaposlenika (Materijalno nagrađivanje tj. benefiti su obrađeni u Blogu).

 Bitno je držati se ovih 8 smjerova u dnevnoj praksi tvrtke

  1. Nagrađivati zaposlenike prema transparentnim i razumljivim kriterijima
  2. Jasno komunicirati informacije i očekivanja od zaposlenika i to zauzvrat pružati njima
  3. Davati i tražiti feedback redovito a ne jednom godišnje na intervju za procjenu tj. ocjenu rada
  4. Ulagati u smislene edukacije krojene za konkretne zaposlenike da bi kvalitetnije radili i rasli
  5. Uključivati zaposlenike u odlučivanje i poticati ih na razmišljanje svojom glavom
  6. Preispitivati – skupa sa zaposlenicima – što je u firmi zrelo za promjene
  7. Biti dosljedni u primjeni tehnika koje zadržavaju zaposlenike
  8. Kreirati prilike za „dobre vibre“ – na dnevnoj bazi

Produkt dosljedne primjene 8 aktivnosti rezultirat će da LJUDI rade SA VAMA kao poslodavcem na duže staze znajući da to ima svrhu, da su pravedno nagrađeni i da se dobro osjećaju jer ih se cijeni i prihvaća.

Jer vide da vi jasno vidite i vrednujete njihov doprinos realizaciji organizacijskih ciljeva iliti targeta koje ste postavili, mjesečno, kvartalno, polugodišnje, godišnje.

Jer ako pratite ostvarenje targeta, onda je nužno pratiti rad i radne rezultate ljudi – zaposlenika – koji to omogućuju – jer su više ili manje motivirani i angažirani!

Jer su ljudi.

Jedan dio zaposlenika otići će ipak u druge firme /poduzetništvo, bez obzira što činili da ih zadržimo.
To su oni koji „prerastaju okvire“ svoje uloge u firmi.

Ukoliko ste učinili baš sve što je u ljudskoj moći i realnim mogućnostima tvrtke, bili i više nego korektan poslodavac, podržite te zaposlenike koji najavljuju svoj odlazak.

Pomozite im koliko možete – oni su vam – mada jednom nogom vani – jedan od boljih budućih promotora!

Iskoristite vrijeme prije njihova odlaska da na ljudski način napravite aktivnosti nasljeđivanja – da predaju posao (poduče kolegicu ili kolegu) kako će i što raditi kada oni odu iz tvrtke!

I ne zaboravite na izlazni intervju – ali odradite ga kako treba – jer vam može biti važan izvor informacija za unaprjeđenje internih poslovnih procesa tvrtke i za unapređenje odnosa te klime i kulture tvrtke!

Nagrađivanju zaposlenika u tvrtki nužno je pristupiti uz 4 bitna preduvjeta navedena ovdje:

  1. Planirati što i kako i zašto – sustavno razraditi kao i svaki ozbiljan posao,
  2. Informirati se i dobro odabrati model odgovarajući za tvrtku i zaposlenike,
  3. Model je nužno jasno komunicirati interno prije primjene da bi bio prihvaćen u praksi
  4. Biti u provedbi ustrajan i transparentan – tada tek cijela priča ima dugoročne šanse za uspjeh

Što nam je na raspolaganju od nematerijalnih tehnika?

O čemu pričamo? Kakve nefinancijske metode? Ljudi žive od novaca a ne od riječi…
Da, trebaju nam financijska sredstva za život.

Što je iznad „trebam“?

Potrebe za uvažavanjem, ljubavi, zabavom, osobnim rastom, slobodom?

Da, imamo uvijek više izbora, uz bitnu pretpostavku da smo „dovoljno zdravi“ za životno funkcioniranje.
Postoje i naravno različiti modeli  nagrađivanja prilagođeni tvrtki i živim ljudima koji nose poslovne procese da bi svi skupa dali rezultate na tržištu.

Pojednostavljeno,  ako govorimo o nematerijalnom tj. nefinancijskom motiviranju stoje nam na raspolaganju različite tehnike iz kojih mudro slažemo komplet koji će odgovarati  nama u tvrtki i našim zaposlenicima.

Ali ne odgovarati jer nam se čini nama kao poslodavcu baš „nice“ nego jer motivira ljude i potiče njihov angažman u radnim zadacima.

A kako se to postiže?

Za početak, komunikacijom sa ljudima i traženjem feedbacka – što njih motivira, što ih pokreće, zbog čega se vesele što rade baš sa nama u tvrtki i zašto da nam pojasne.Kao poduzetnik, pogotovo dok se „diže“ posao, nema se nekad novaca ni za skroz redovnu isplatu plaće!

Pa kako onda ljudi sa nekima od takvih poslodavaca  koji žele redovito isplaćivati plaću ali ne ide uvijek na dan kako se planiralo – i dalje rade?
Rade i ok su jer vjeruju da ćete riješiti te situacije.

Ako želite MOTIVIRANE zaposlenike koji imaju „taj osjećaj“ da dolaze na posao s razlogom i koji neće „bježati“ kada je “gusto” tada prakticirajte sljedeće…

👉 uvesti u praksu tvrtke set nematerijalnih tehnika prilagođen za njih i realne mogućnosti tvrtke a to su:
– dijeljenje informacija sa svojim zaposlenicima
– redovno uključivanje zaposlenika u život firme (redovni i smisleni brifinzi)
– uključivanje zaposlenika u samostalno obavljanje prvo manjih pa većih dionica poslovnih procesa (primjereno njihovim ulogama u firmi, kompetencijama, iskustvu i osobnosti, jer nećemo na vjetrometini i samog da obavlja posao ostaviti čovjeka koji je tek 3 dana kod nas, ali zato hoćemo vjerovati zaposleniku koji već 5 godina sa nama – obavlja bitne i najsloženije zadaće – dapače, ako takvog čovjeka previše nadgledamo i ne dajemo mu otvorene ruke – postići ćemo suprotan efekt – demotivirat ćemo ga/nju!
– poticanje inicijativa zaposlenika za unapređenjem procesa i međuljudskih odnosa
– hibridni /remote/klasični formati rada – primjenimo što treba da ljudi budu produktivni i zadiovoljni
– poticanje zaposlenika da razmišljaju svojom glavom, vjeruju u sebe, probaju „griješiti“ i da uče kontinuirano

👉 redovito komunicirati sa ljudima ( što uključuje puno više od usputnog na hodniku  “Kako si?“ ili „Što ima?“ )

👉 biti fleksibilni za bitne stvari zaposlenicima (npr. bolesti bližnjih ili školovanje partnera/partnerice pa bi npr. na 6 mjeseci sa njim/njom i djecom u npr. Dansku išli ) ako rade posao koji je moguće remote organizirati

👉 sve ispočetka svaki dan ponovo činiti… dakle ustrajati

Na ovom dijelu – ustrajati imamo svi najviše uspona i padova u životu – to je najteži dio!
Ako nudite bar većinu navedenog  zaposlenicima, tako kao poslodavac potičete energiju i mindset kod zaposlenika tipa :

„Sve ima smisla“,
„Zajedno možemo sve!“,
„Volim svoj posao!“
„Mi smo nepobjediv tim!“
„ Vjerujem svojoj ekipi!

O čemu treba voditi brigu u primjeni u tvrtkama?

Takvo nematerijalno motiviranje  zaposlenika u tvrtki ima svoju punu svrhu u motiviranju za obavljanje njihovog posla ali pod uvjetom da smo:

  • uspostavili model nagrađivanja koji je prikladan za potrebe i mogućnosti baš naše konkretne tvrtke
  • da smo proveli vrednovanje radnog učinka naših zaposlenika držeći se kriterija koji su valjano definirani i imaju smisla za tvrtku
  • da zaposlenici znaju točno za koju „razinu“ radnih postignuća je predviđena koja nagrada i u kojem iznosu i kada se zasluženo dobiva – vrijedi za materijalne i nematerijalne benefite!

I jako je bitno u tehnikama motiviranja imati „isti aršin“ za sve zaposlenike!

Izbjeći stvaranje tajnih klanova i imati javne „ljubimce“ zaposlenike!

Naravno da ćete s vremenom razviti sa nekim zaposlenicima dublji odnos, više im vjerovati, više će vam odgovarati po svojim vrijednostima i ponašanju od nekih drugih zaposlenika.

To je prirodno jer smo ljudi – nismo roboti!

Ali kao odgovorna osoba tvrtke, ona/onaj koji vodi druge primjerom, onaj koji vodi ljude, trebamo biti svjesni toga i svjesno, koliko je god moguće, izbjeći favoriziranje i povlaštene tretmane jednoga ili dva zaposlenika u odnosu na druge!

Jer to dugoročno oslabljuje unutarnju povezanost – posebno ako su nam bitna timska postignuća u tvrtki.

Posebno ako nam je bitno jačati odnose povjerenja između članova tima.

Posebno ako očekujemo niz kriznih situacija na tržištu i želimo ojačati dodatno našu ekipu da izdrži poslovne „nalete“ vjetrova i zahtjeve tržišta i da svi skupa prežive teže periode u poslovanju ili naprosto periode promjena koje predviđate da će se dogoditi, ovisno o industriji /sektoru u kojem poslujete u Republici Hrvatskoj ili međunarodno.

Zato ne smijemo zaboraviti okružje u kojem rade zaposlenici te klimu u organizaciji koja se snažno podupire i gradi baš tim  nefinancijskim metodama koje se pravedno i jasno i transparentno primjenjuju u tvrtki.

I da, ne zaboravite kreirati okružje u kojem se ljudi mogu i hoće našaliti – nasmijati!

Pogotovo ako postoje zaposlenici koji se vole šaliti i pokrenuti druge kroz humor – nađite načina kako im zahvaliti na način koji njima znači – za takve akcije – jer su oni generatori dobre vibre!

A rad sa ljudima među kojima struji dobra vibra je tako energizirajuće iskustvo koje kreira zdrave obrasce života u firmi što se pozitivno preslikava i na privatni život zaposlenika.

Te dobre vibre koje struje u tvrtki je jako teško nadomjestiti materijalnim bonusom koji ide uz loše međuljudske odnose!

Novac tj financijske metode nagrađivanja mogu jedno vrijeme biti „zakrpe“ za propuste u građenju odnosa povjerenja i međusobnog poštovanja i podrške.

Ali jedno vrijeme, za jedan dio ljudi.

Ali ne svo vrijeme niti za taj jedan dio ljudi a kamoli za sve ljude – zaposlenike!

 

Za kraj ovog bloga možemo zaključiti da je privući i zadržati u tvrtki zaposlenike sa dobrim radnim uvjetima  i neizravnim dobicima lakše nego pronaći model nagrađivanja prema učinku koji je odgovarajući  zaposlenicima i tvrtki.

Tek uz kombinaciju nefinancijskih metoda motiviranja i zadržavanja zaposlenika financijski efekti nagrađivanja zaposlenika prema učinku zasjati će svojim održivim i punim sjajem.

Picture of mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

vlasnica AB.PRO obrta za poslovne usluge, Zagreb

Nakon 29 godina intenzivnog rada sa ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a osnovala sam u srpnju 2022. godine AB.PRO obrt za HR usluge. Provela sam preko 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, procjenjivanje radnog učinka.

Kontaktirajte me za 30 minuta besplatne konzultacije

30 minuta besplatnih konzultacija!

HR usluge za mikro i male poduzetnike
HR edukacije
za mikro i male poduzetnike

Kako odabrati i zaposliti pravog suradnika u max 30 dana

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru

Onboarding - efikasno uhodavanje zaposlenika prema mjeri tvrtke i čovjeka

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru

Izrada modela nagrađivanja i paketa benefita koji zadržava zaposlenike!

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru