Da biste na pravi način promovirali trebate imati zadovoljene preduvjete:
- Da svima za početak bude jasno interno da se vodi briga o poslovanju i o ljudima i da sve to ima svrhu koju ljudi prihvaćaju i razumiju
- Znati što točno tvrtka treba – koji ciljevi su prioritet?
- Što zaposlenici-ljudi trebaju moći i htjeti da bi dosegli/prebacili ciljeve?
- Da ste razvili međusobno povjerenje kroz interne komunikacije (intervjui za praćenje radnog učinka, razvojni intervjui, davanje feedbacka, jasne informacije na brifinzima…)
Započnite aktivnosti pripreme za promaknuće zaposlenika bar nekoliko mjeseci ranije.
Tu procjenu da počinjete temeljite na praćenju dotadašnjeg rada i rezultata zaposlenika i smatrate da su se stekli uvjeti tj. da zaposlenik/ica:
ZNA – ima potrebna znanje i vještine (ako nema sve vještine – osigurati ljudima konkretne za primjenu edukacije ili mentorstvo iskusnijih)
HOĆE – da je motiviran i angažiran
MOŽE – da ima potrebne SPOSOBNOSTI i osobine ličnosti te fit sustav vrijednosti –
Ako dvojite kod npr. MOŽE LI?
Prethodno investirajte u procjenu kapacitete osobe, jer doista NISU SVI ZA SVE niti trebaju to biti.
Uspješne tvrtke sa zadovoljnim i angažiranim zaposlenicima usmjeravaju svoje zaposlenike prema onoj „točci“ da daju maksimum ali
koji je FIT onoga što tvrtki treba i
i FIT onoga što ljudi mogu i hoće.
Drugačije, na silu – ne ide!
Kada se mimo sposobnosti zaposlenika ili njegove /volje snažno gura neki razvojni smjer dolazi do onoga što se može u praksi nazvati – penjanja u ljestvici do razine svoje nekompetencije/nemogućnosti.
Jer NE može se sve naučiti i izbrusiti na onoj razini koja je potrebna za određene ljude – koliko god oni to možda i željeli.
U praksi nije rijedak slučaj da timove vode
do nedavno briljantni eksperti/specijalisti u svom poslu
koji su promovirani u voditelje timova ili organizacijskih jedinica tvrtke a onda počinje
briljantan raspad sustava!
Jer npr. ne mogu ili ne znaju ili neće suspregnuti sebe da npr.
- provjeravaju i po 5 puta uratke ljudi i
- zovu u razna čudna vremena i smaraju ljude s nepotrebnim potpitanjima
- ne pišu mail-ove s pojašnjenjima koja nisu potrebna iskusnim zaposlenicima
- ne daju valjane feedbackove a niti ih traže – jer oni sve najbolje znaju!
I takvim i sličnim ponašanjima npr. mikromenadžmenta, iskazivanja nepovjerenja u suradnike stvaraju sve veći stupanj nezadovoljstva u kolektivu.
Posljedica su sve češća bolovanja ili odlasci najsposobnijih iz tvrtke.
Ne koriste ili im loše ide većina formata interne komunikacije
- Planirani ili ad hoc sastanci operativnih / projektnih timova
- Mjesečni ili kvartalni intervjui sa zaposlenicima – u sklopu praćenja radnog učinka
- intervju o procjeni/ocjeni radnog učinka ili razvojni intervjui
- mailovi – grupni ili pojedinačni – koji šalju poruke kao da su ljudi zaslužili stratište zbog 2 ulomka neporedana redoslijedom „zna se kako treba!“
- pojedinačne komunikacije mobitelom ili „poslovne grupe“ na raznim aplikacijama – davljenje ljudi sa masom nebitnih detalja i provjeravanjem je li netko razvezao paket od lokacije A do lokacije B koju prima 15 ljudi u grupi…i tako 20-ak puta dnevno (od ujutro u 5.25 do navečer u 23.52)….
NOVO-PROMOVIRANI često padaju na onom najosjetljivijem komunikacijskom dijelu traženja i davanja feedbacka
koji bi trebao imati svrhu jačanja tima i jasnog kretanja ka ciljevima
A nije da su neki od njih „zločesti!
A nije da neki od njih nisu prošli edukacije (jesu li edukacije bile dovoljno konkretne i za primjenu u praksi?)
A nije da ne bi neki od njih i htjeli – ali kao npr. jako introvertiranim osobama ili pak onima kojima kritično nedostaje mogućnost da uđu u cipele drugih ljudi… jednostavno u praksi ne ide!
Za dio ljudi nema tih edukacija koje će ih pretvoriti niti u osrednje voditelje!
Nema, nije ni do edukacija.
Da ne kažemo kako je jako bitno prilagođavati praksu davanja feedbacka zaposlenicima i sebi kao poslodavcu, jer to što odgovara živom tkivu komunikacije među ljudima u jednoj tvrtki ne mora odgovarati nekoj drugoj.
Pa čak ni ista tvrtka u različitim razvojnim fazama nema iste obrasce komunikacije primjenjive na iste načine i u istim vremenskim periodima.
Jer tvrtku čine ljudi koji ne stagniraju.
Stoga svi oni koje namjeravate promaknuti u menadžere, voditelje timova, projekata, agilnih ili neagilnih (ma kako god) trebaju osvijestiti kao i vi poslodavci da ljudi prije promaknuća jednostavno trebaju imati kapacitete za to.
Da, trebaju biti zadovoljena sva 3 uvjeta ili da su ljudi blizu zadovoljenja ta 3 uvjeta
Da ZNAJU, DA HOĆE i DA MOGU!
E tada je najbolje vrijeme za promaknuće!
Koje će donijeti benefite svima!
HR konzultantica
mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije