Dogovarajte granice u tvrtki od početaka, od selekcije kandidata!

Dogovorite HR granice u tvrtki

Granice se grade od početaka, prije zapošljavanja, od prvih komunikacija prije i tijekom selekcijskog intervjua.

I to obostrano, gradite ih kao poslodavci ali i očekujte od posloprimaca.

U svojoj radnoj praksi zadnjih 30-ak godina imala sam prilike voditi oko 8.000 intervjua ali i sudjelovati kao intervjuirana – s druge strane.

Od početka odnosa koji se gradi obostrano, zbog zdravlja tog odnosa trebamo biti onakvi kakvi jesmo kao ljudi i kao profesionalci u obje uloge, poslodavca i posloprimca.

Poduzetnici, u vašoj ulozi poslodavca imate svoj dodatno značajniji dio odgovornosti u odnosu!

Počinjete od odabira onih kandidata koji su vama i tvrtki, suradnicima, FIT po vrijednostima, kompetencijama, osobnosti, relevantnom radnom iskustvu…

O tome je bitno razmisliti već od teksta Oglasa za posao ili od bilo kakvog drugog formata kojim objavljujete da tražite kandidata za posao!

Budite jasni u komuniciranju vaših očekivanja da biste zainteresirali prave kandidate.

A ne slučajne, koji se javljaju svima.

Pokušajte se staviti i u cipele kandidata, jer često nije ni kandidatima lako kada pročitaju da Oglasi nude po špranci “dinamično okružje”, da su “vodeći u x i Y” i da imaju “odlične benefite.”

Raspišite rječnikom ciljne skupine vama idealnih kandidata a što to znači zapravo: “dinamično”, “vodeće” , “odlično”…..itd

Jer ne kažem da nije 🙂

Samo dajte realnih informacija što će i kako zapravo raditi.

I inače, moj savjet kandidatima nije sakriti „prstenje“ ili sakriti ono što je bitno njima, oko čega oni “ne pregovaraju”.

U startu ako takvi kakvi jesu ne odgovaraju u bitnome vama kao poslodavcu, bolje je ni ne započinjati tu poslovnu priču jer u većini slučajeva ona ni ne počinje dobro niti ne završava dobro.

A nema ni prostora za razvoj.

Jer ako se u temelji nestabilni ne može se nadograđivati „katove (kuće) odnosa“

Razočaranje je obostrano.

 

Bitno je da se educirate od početka kao poslodavci o tome kako se provodi valjana selekcija i kako se onda, nakon seta odabranih testova/upitnika te selekcijskog intervjua donosi prava odluka o odabiru budućih suradnika.

U intervju za jedne novine istaknula sam pa ću i ovdje ponoviti RED ALERT tj. da nije dozvoljeno pitati neka pitanja kao npr.: Planirate li imati još djece?!!

Ali s druge strane LEGITIMNO je PRAVO vas kao POSLODAVCA, a  pogotovo poduzetnika koji moraju svojim rukama stvoriti uvjete za Bruto2, da saznate relevantne informacije o kandidatu te da se postavite iskreno od početka.

Zato potrudite se i investirajte u pravu analizu radnih mjesta koja će rezultirati kvalitetnim i jasnim, aktualnim opisima poslova

Da bi mogli dati pravi opis uvjeta rada i suradnji, dinamike, kako to stvarno izgleda da ljudima – kandidatima bude jasno još od Oglasa, zašto, što i kako.

A onda na intervjuu slobodno možete pitati pitanja, uz sva druga koja pitate, poput:

Molimo vas (ako smatrate da treba) podijelite s nama informacije iz vašeg života koje  smatrate bitnima za našu buduću uspješnu poslovnu suradnju?

 Ili

 Ako imate za podijeliti, ono što je vama i nama bitno da znamo, da možemo ako ustreba i kao poslodavac i kao ljudi pomoći?

To je prilika da se ljudi u ulozi kandidata sami otvore i podijele bitno……

Jer svi smo ljudi i krvavi smo ispod kože. Svi imamo svoje osobne radosti i terete.

Jedan moj klijent je tako zaposlio samohranu majku s malim djetetom i sve štima…

No, drugih 7-8 poslodavaca je nisu uzeli u obzir, zbog tog rizika da će stalno biti bolesno dijete. A žena rastura na poslu! Jer je motivirana za 2 života (doslovno) da bude odlična zaposlenica!

Iskreno su porazgovarali i dogovorili sve bitno…od hitnih trčanja po dijete u vrtić kada „zakuri“, odrade administrativnog rada od kuće u rokovima, pa nadalje.

Samo svi očekuju fer odnose i rukovode se geslom

„Dajem ti ali i vrati mi – fer“.

Da, ima toga i nije znanstvena fantastika uspostaviti i održavati fer odnose. Samo što negativni primjeri imaju veći odjek, na žalost.

Tržište rada će postepeno, posebno s nadolazećim mlađim generacijama i njihovim životnim prioritetima,  izregulirati većinu  poslodavaca koji ne znaju da ne znaju s ljudima ili ih je zapravo briga.

Kada saznate da ne znate započeli ste put svog razvoja i zdravih HR praksi, pa tako i provedbe intervjua s kandidatima.

Pripremite se na gradnju odnosa s kandidatima od početaka i to posebno onima koji traže više… jer su spremni i dati više.

Financijska pismenost polako raste, i ona osobna i ona poslovna i ne treba se čuditi da se prije javljanja na oglas dio TOP kandidata raspita o relevantnim informacijama o toj tvrtki i ljudima koji je vode.

Ljudi istražuju kakve recenzije vam korisnici usluga ostavljaju, što i kako komunicirate na društvenim mrežama, isplaćujete li plaće redovito, kako poslujete?

 

Ponovimo svi skupa da su načela etičnosti, transparentnosti u poslovanju, uključivosti, diskrecije, gradnje odnosa s kandidatima od početka, ona RAZLIKA koja dijeli ozbiljne tvrtke, bilo velike ili male od onih drugih.

Iznimno me veseli što vi mikro i mali poduzetnici sve ozbiljnije prilazite tome da izgradite prave i zdrave HR prakse od ulaza do izlaza čovjeka iz tvrtke.

To govorim posebno i iz iskustva mojih 30-ak klijenata iz te skupine „malih“.

Da, nažalost ima još poslodavaca i malih i većih koji žive u „starom filmu“, ako nećeš ti ima drugih 100 koji hoće…

Vrijeme je da progledaju, pod hitno, jer situacija na tržištu rada stubokom se mijenja i sve mlađe generacije se sve jasnije određuju prema tim starim praksama,  nedobrim za ljude u ulogama zaposlenika.

Zato educirajte sebe i svoje team leadove /voditelje u tvrtki da je pri razgovorima za posao, kao sastavnom dijelu selekcijskog procesa važno znati načela profesionalnog i ljudskog vođenja intervjua.

Da selekcijski intervju nije samo ugodan razgovor iz kekse i kavu, već da ima svoju strukturu i osobitosti, uključene kriterije po kojima vrednujete /uspoređujete kandidate.

Jer dojmovi o kandidatima nas znaju jako prevariti, zbog puno vrsta subjektivnosti kojima smo svi kao ljudi skloni.

Da, kao poslodavci imate i obvezu i pravo prije sklapanja ugovora o radu sa zaposlenicima, saznati što je više relevantnih informacija da bi donijeli odluku, hoćete ili nećete zaposliti osobu.

No nisu relevantne informacije one koje zadiru u privatnu sferu osobe a koje ne moraju imati veze s produktivnošću osobe u radnom okružju.

Bitno je valjano procijeniti je li kandidat/inja FIT za to radno mjesto prema osobnosti, radnim vrijednostima, sposobnostima, hoće li se moći OK uklopiti u postojeći tim tvrtke?

Da bi zdravo rasli i razvijali se na stabilnim temeljima profesionalnih i ljudskih odnosa.

Da bi od početka iscrtali jasne granice odnosa.

 

Možete „crtati“ i sami…

 

a možemo i zajedno, doći ćemo do cilja brže i lakše! 🙂

 

Srdačan vam pozdrav

HR konzultantica

mr. sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

mr.sc. Andreja Bakula, prof. psihologije

vlasnica AB.PRO obrta za poslovne usluge, Zagreb

Nakon 29 godina intenzivnog rada sa ljudima i organizacijama u svim područjima HR-a osnovala sam u srpnju 2022. godine AB.PRO obrt za HR usluge. Provela sam preko 7.500 selekcijskih intervjua, intervjua za zapošljavanje, procjenjivanje radnog učinka.

Kontaktirajte me za 30 minuta besplatne konzultacije

30 minuta besplatnih konzultacija!

HR usluge za mikro i male poduzetnike
HR edukacije
za mikro i male poduzetnike

Kako odabrati i zaposliti pravog suradnika u max 30 dana

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru

Onboarding - efikasno uhodavanje zaposlenika prema mjeri tvrtke i čovjeka

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru

Izrada modela nagrađivanja i paketa benefita koji zadržava zaposlenike!

Online i uživo u Zagrebu - prema dogovoru